[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو مجله و مقالات::
برای نویسندگان::
برای داوران::
کنگره و کنفرانس ها::
گنجینه کتاب::
پیوندهای مرتبط::
ثبت نام و اشتراک::
تماس با ما::
تسهیلات پایگاه::
بایگانی مقالات زیر چاپ::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 2 - ( مجله حقوق سلامت 1403 ) ::
جلد 2 شماره 2 صفحات 15-1 برگشت به فهرست نسخه ها
اهمیت پوشاک مدارس از منظر روان‌شناسی فشن و تأثیر آن بر سلامت کودکان
لیلا عالیخانی*1 ، مهرداد تیموری2
1- گروه حقوق کیفری و جرم‌شناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه حقوق کیفری و جرم‌شناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده:   (27 مشاهده)
زمینه و هدف: پوشاک مدرسه به عنوان یکی از عوامل بنیادین و بسیار اثرگذار بر آمورش و پرورش کودکان از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به لباس برای موفقیت یاد می‌شود. مقاله حاضر با هدف تعیین ابعاد و چگونگی اثرگذاری جسمی و روانی پوشاک مدرسه بر میزان یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیتی از نگاه روان‌شناسی فشن تأثیر آن بر سلامت کودکان نوشته شده است.
روش: این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به شیوه توصیفی ـ تحلیلی می‌باشد و ابزار جمع‌آوری اطلاعات به صورت کتابخانه‌ای است.
ملاحظات اخلاقی: صداقت و امانتداری در گزارش متون، استناددهی به منابع و پرهیز از هرگونه سوءگیری رعایت گردیده است.
یافته‌ها: بررسی آثار فیزیکی و روانی کدهای پوشش پوشاک مدرسه بر سلامت، آموزش و پروش کودکان به عنوان تابعی از حالات درونی و فعل و انفعالات ذهنی و شرایط بیرونی است. به طور کلی پوشش تأثیر به سزایی در عزت نفس دانش‌آموزان دارد. آنهایی که پوشش با استایل‌های رایج دارند به لحاظ اجتماعی بهتر و دارای عزت نفس بهتری نسبت به دانش‌آموزانی هستند که لباس نامناسب بر تن دارند.
نتیجه‌گیری: رعایت اصول زیبایی شناختی، روان شناختی، ایمنی و سلامت و ...، در کدهای پوشش لباس مدرسه در قامت یکی از مهم‌ترین الزامات آموزش و پرورش در قالب متریال، طراحی، دوخت و از همه مهمتر فیت (تن خور مناسب)  با تأثیر بر ایمنی، تندرستی و حالات روانی و فعل و انفعالات ذهنی در سطح بالای یادگیری، پیشرفت تحصیلی، پیشرفت کامل شخصیت، استعدادها و توانایی‌های ذهنی و جسمی کودکان به عنوان یکی از اجزاء آموزش و پروش برابر کنوانسیون حقوق کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: فیت (تن‌خور مناسب)، کنوانسیون حقوق کودک، روان‌شناسی فشن، کدهای پوشش، پوشاک مدارس، لباس برای موفقیت، سلامت کودکان
متن کامل [PDF 829 kb]   (15 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي |
دریافت: 1403/7/27 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار: 1403/12/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alikhani L, Teymouri M. The Importance of School Clothing from the Perspective of Fashion Psychology and Its Impact on Children's Health. HLJ 2024; 2 (2) :1-15
URL: http://healthlawjournal.ir/article-1-93-fa.html

عالیخانی لیلا، تیموری مهرداد. اهمیت پوشاک مدارس از منظر روان‌شناسی فشن و تأثیر آن بر سلامت کودکان. مجله حقوق سلامت. 1403; 2 (2) :1-15

URL: http://healthlawjournal.ir/article-1-93-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 2 - ( مجله حقوق سلامت 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله حقوق سلامت Health Law Journal
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4710