1- گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. 2- گروه حقوق کیفری و جرمشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران.
چکیده: (27 مشاهده)
زمینه و هدف:پوشاک مدرسه به عنوان یکی از عوامل بنیادین و بسیار اثرگذار بر آمورش و پرورش کودکان از چنان اهمیتی برخوردار است که از آن به لباس برای موفقیت یاد میشود. مقاله حاضر با هدف تعیین ابعاد و چگونگی اثرگذاری جسمی و روانی پوشاک مدرسه بر میزان یادگیری، پیشرفت تحصیلی و رشد شخصیتی از نگاه روانشناسی فشن تأثیر آن بر سلامت کودکان نوشته شده است. روش:این تحقیق از نوع نظری بوده، روش تحقیق به شیوه توصیفی ـ تحلیلی میباشد و ابزار جمعآوری اطلاعات به صورت کتابخانهای است. ملاحظات اخلاقی:صداقت و امانتداری در گزارش متون، استناددهی به منابع و پرهیز از هرگونه سوءگیری رعایت گردیده است. یافتهها:بررسی آثار فیزیکی و روانی کدهای پوشش پوشاک مدرسه بر سلامت، آموزش و پروش کودکان به عنوان تابعی از حالات درونی و فعل و انفعالات ذهنی و شرایط بیرونی است.به طور کلی پوشش تأثیر به سزایی در عزت نفس دانشآموزان دارد. آنهایی که پوشش با استایلهای رایج دارند به لحاظ اجتماعی بهتر و دارای عزت نفس بهتری نسبت به دانشآموزانی هستند که لباس نامناسب بر تن دارند. نتیجهگیری:رعایت اصول زیبایی شناختی، روان شناختی، ایمنی و سلامت و ...، در کدهای پوشش لباس مدرسه در قامت یکی از مهمترین الزامات آموزش و پرورش در قالب متریال، طراحی، دوخت و از همه مهمتر فیت (تن خور مناسب) با تأثیر بر ایمنی، تندرستی و حالات روانی و فعل و انفعالات ذهنی در سطح بالای یادگیری، پیشرفت تحصیلی، پیشرفت کامل شخصیت، استعدادها و تواناییهای ذهنی و جسمی کودکان به عنوان یکی از اجزاء آموزش و پروش برابر کنوانسیون حقوق کودک از اهمیت بسزایی برخوردار است.
Alikhani L, Teymouri M. The Importance of School Clothing from the Perspective of Fashion Psychology and Its Impact on Children's Health. HLJ 2024; 2 (2) :1-15 URL: http://healthlawjournal.ir/article-1-93-fa.html
عالیخانی لیلا، تیموری مهرداد. اهمیت پوشاک مدارس از منظر روانشناسی فشن و تأثیر آن بر سلامت کودکان. مجله حقوق سلامت. 1403; 2 (2) :1-15